Malmedy – 19 km

Wij willen deze keer als training een wat pittigere route lopen. Wij kiezen daarom voor de “Panorama-route” in Malmedy.
Iets later dan gepland komen wij aan in Malmedy. De route begint bij de kathedraal. Daar is de weg echter opgebroken en parkeren dus niet mogelijk. Maar als echte Hollanders zoeken wij verder naar een gratis parkeerplaats. Achter het ziekenhuis parkeren wij de auto en beginnen daar met onze wandeling. We steken de rivier over en lopen naar de kathedraal. Tegenover de kathedraal start de route officieel. Het informatiebord dat hier zou moeten staan is weg (mogelijk door de wegwerkzaamheden), maar we zien wel het gele kruis dat de route markeert. Door het centrum lopen wij Malmedy langzaam uit. Vrijwel direct begint de klim. We lopen de steile weg omhoog. Het is een pittige start, maar de moeite waard. De route doet zijn naam ‘panorama’ inderdaad eer aan. Prachtige vergezichten zien we. In de velden en langs de weg ligt er – tot mijn vreugde – nog sneeuw. Dan zien we in de berm een dode vos liggen. Het is zonde dat zo’n mooi dier dood langs de weg ligt door waarschijnlijk een aanrijding met een auto. Niet veel verder splitst de route zich. Je kan rechtdoor (linksom) of rechtsaf (rechtsom) de route lopen. Wij besluiten om de route tegen de klok in te lopen en gaan rechtsaf. We lopen de bebouwde wereld uit en niet veel later zien we in een weiland een hert staan. Een hert dat zich totaal niet stoort aan ons. Ze kijkt af en toe op, maar gaat rustig verder met eten. We lopen verder tussen weilanden langzaam het bos in. Dat bos maakt een poosje later weer plaats voor landelijke wegen. We lopen over de landwegen over de heuvels en door verschillende gehuchtjes. Het is een prachtige omgeving. Als we weer het bos in lopen waait de sneeuw af en toe van de bomen. Hierdoor lijkt het net alsof het echt sneeuwt. Dan lopen we het bos uit. Tot nu toe zijn de wegen en paden zeer goed, maar dan… we moeten links over ene pad langs het weiland. Dit pad is gebruikt door bosbouwmachines en compleet verwoest. Het pad staat grotendeels onder water met een dun laagje ijs erover. Het is goed uitkijken waar en hoe we moeten lopen. Gelukkig is dit pad niet heel lang en maakt het al snel plaats voor een verharde landweg. We lopen over de heuvelrug en vangen daardoor de ijzige wind die er staat recht in ons gezicht. Maar dat mag de pret niet drukken we hebben een prachtig uitzicht! En dan komen we weer bij de splitsing. We lopen nu via dezelfde weg terug Malmedy in. Langs de kathedraal lopen weer naar onze auto, maar dat gaat alleen niet meer zo soepel. Het was een pittige wandeling, helemaal omdat we nu met extra gewicht in onze rugzak liepen.
Maar we hebben wel genoten! En ‘oefening baart kunst’ dus wij zijn vol goede moed onze volgende route al weer aan het uitzoeken!

Bron: Wikipedia en Malmedy.be

Wandelroute in beeld

Dia1
Dia2
Dia3
Dia4
Dia5
Dia6
Dia7
Dia8
Dia9
Dia10
Dia11
Dia12
Dia13
Dia14
Dia15